Jaworze

Sprzątanie odbyło się: 24.04.2021

Pokonaliśmy blisko 14 kilometrów i zebraliśmy 19 worków śmieci o pojemności 80 litrów! Za nami pierwsza wędrówka w ramach akcji „Dbam o Sądeckie”. W sobotę, 24 kwietnia wyruszyliśmy niebieskim szlakiem z Przełęczy nad Bacówką w Boguszy na Jaworze (882 m n.p.m.). Z wieży widokowej mogliśmy podziwiać panoramę Grybowa, Ptaszkowej, a także pasm Radziejowej i Jaworzyny Krynickiej oraz Tatry. Sądeckie jest piękne! Następnie zeszliśmy drogą leśną do miejsca grillowego nad stawami w Grybowie, by na koniec przemierzyć fragment ścieżki przyrodniczej i dotrzeć do samochodów. Grupa liczyła 20 osób. Naszym przewodnikiem była Zuzanna Długosz, czyli Baba z gór, która zdradziła nam mnóstwo ciekawostek o Beskidzie Niskim. Nie była to jednak wycieczka krajoznawcza. Po drodze zbieraliśmy śmieci, które na szlakach pozostawili nieodpowiedzialni turyści. Jesteśmy przerażani ilością zebranych odpadów – zapełniliśmy 19 worków o pojemności 80 litrów! Znaleźliśmy głównie butelki i puszki po alkoholu, ale również opakowania po słodyczach, chipsach, woreczki i setki innych śmieci. To wszystko to ogromne zagrożenie dla dzikiej zwierzyny i przyrody, dlatego apelujemy – idąc w góry zostawiajmy na szlakach jedynie odcisk naszego buta. Dbajmy o Sądeckie, nasz dom. Zebrane śmieci zostały zabrane przez leśniczego Tadeusza Kiełbasę z Nadleśnictwa Nawojowa, które wspiera naszą akcję. Naszym partnerem jest również Kryniczanka – Naturalna Woda Mineralna, która zapewniła uczestnikom wodę mineralną na trasie. Cały projekt współfinasowany jest przez Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu, które zrobiło też miłą niespodziankę dla uczestników – wszystkim przekazało gadżety w postaci maseczek, odblasków oraz przewodników po atrakcjach regionu sądeckiego.

Opis szlaku

Jaworze (882 m n.p.m.) to szczyt w Beskidzie Niskim (gmina Grybów.) W najwyższym punkcie znajduje się wieża widokowa, z której, przy dobrej pogodzie widać nawet Tatry. Zobaczymy tez stamtąd miasto Grybów, Rosochatkę (753 m n.p.m.), Jodłową Górę (715 m n.p.m.), Chełm (779 m n.p.m.) oraz inne szczyty Beskidu Niskiego. Spoglądając na południe dostrzeżemy pasmo Jaworzyny Krynickiej, a w oddali pasmo Radziejowej i Tatry.

Dojście na szczyt można zaplanować z kilku stron. Najdłuższy jest zielony szlak z Grybowa i niebieski z Ptaszkowej. Najkrótszy – niebieski szlak z Boguszy, a dokładnie z Przełęczy nad Bacówką i to właśnie tym szlakiem będziemy wędrować na Jaworze w ramach akcji „Dbam o Sądeckie”. W pierwszej kolejności prowadzi on asfaltową drogą, po właściwie płaskim terenie wśród pól. Gdy wejdzie się do lasu trasa pnie się bardzo ostro w górę. Wyprawa nie jest łatwa, ale piękne widoki na szczycie rekompensują cały trud. Ze szczytu zejdziemy leśną drogą do miejsca, gdzie bezpiecznie można rozpalić ognisko. W drodze powrotnej wybierzemy ścieżkę edukacyjną, a następnie drogą leśną wrócimy do samochodów pozostawionych na Przełęczy nad Bacówką.