Przehyba

Sprzątanie odbyło się: 23.05.2021

Niebieski szlak z Roztoki Ryterskiej na Przehybę posprzątany‼ Podczas przedostatniej wędrówki w ramach akcji „Dbam o Sądeckie” pokonaliśmy ponad 16 kilometrów i zebraliśmy 11 worków śmieci plus plastikowe wiaderko.

To była najcięższa z dotychczasowych tras, jakie przeszliśmy w ramach akcji. W drodze na Przehybę pogada nam dopisała, była wręcz idealna do wędrowania. Zużyliśmy w sumie 11 worków na śmieci o pojemności 80 litrów. Jak na tak długą trasę i jej popularność, to musimy przyznać, że odpadów było niewiele, co nas bardzo ucieszyło. Przy schronisku zdążaliśmy rozpalić ognisko i przekąsić kiełbaski, a w drodze powrotnej cały czas towarzyszył nam deszcz. Cali, zdrowi i szczęśliwi wróciliśmy jednak do domów.

Naszym przewodnikiem oczywiście była Zuzanna Długosz, czyli Baba z gór Zebrane śmieci trafiły do kontenerów Nadleśnictwa Stary Sącz oraz Schroniska PTTK Hala Przehyba – dziękujemy za pomoc
A nasza wędrówka rozpoczęła się miłą niespodzianką. Od włodarzy Gmina Stary Sącz – Jacek Lelek Burmistrz Starego Sącza i wiceburmistrza Kazimierz Gizicki otrzymaliśmy dla uczestników drobne upominki. Prezenty otrzymaliśmy także od Popradzki Park Krajobrazowy. Oczywiście każdy z uczestników otrzymał również wodę od partnera naszej akcji Kryniczanka – Naturalna Woda Mineralna, a kawę i herbatę przy ognisku serwował Pan Zdrówko. Dziękujemy!

Przypominamy, że projekt „Dbam o Sądeckie” jest realizowany w ramach konkursu „Kocham Sądeckie” przy wsparciu finansowemu Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu. Kolejna wyprawa mamy nadzieję, że odbędzie się w niedzielę 30 maja. Sądeckie zaprasza.

Opis szlaku

Przechyba (1173 m n.p.m.) to jedna z najwyższych gór w Beskidzie Sądeckim (gmina Stary Sącz) położna niedaleko najwyższego szczytu tego pasma, czyli Radziejowej (1266 m n.p.m.). Słynie z pięknych widoków na Tatry, schroniska PTTK oraz wieży przekaźnikowej, którą dostrzec można z wielu kilometrów.

Podobnie jak na Radziejową, również na Przehybę prowadzi wiele szlaków. W tegorocznej edycji akcji „Dbam o Sądeckie” postanowiliśmy wybrać niebiski trakt z Roztoki Ryterskiej. Nasza wspólna wyprawa rozpocznie się na parkingu w pobliżu szlabanu. Przez około dwa kilometry będziemy szli po prostej drodze wzdłuż potoku Roztoka Wielka. Później, po przejściu przez mostek, niebieski szlak zaczyna piąć się górę wzdłuż kolejnego potoku. Następnie wdrapiemy się na szczyt Wdżary Wyżne (856 m n.p.m.), a później na szczyt Wietrzne Dziury (1038 m n.p.m.). Od tego momentu trasa będzie nieco bardziej widokowa, ponieważ znajduje się tam mniej drzew. Na Rozdrożu Zwornik (1138 m n.p.m.) nasz szlak połączy się z żółtym, który również wiedzie na Przehybę, ale ze Starego Sącza. My dalej będziemy podążać niebieską trasą, która na Rozdrożu pod Wielką Przehybą połączy się z czerwonym szlakiem, czyli Głównym Szlakiem Beskidzkim. Z tego miejsca na Przehybę dotrzemy po około 30 minutach. Po ciężkiej pracy związanej ze zbieraniem śmieci pozostawionymi na szlaku przez nieodpowiedzialnych turystów, wspólnie odpoczniemy przy ognisku. Później wrócimy do Rytra tą samą trasą.