Jaworze

Ilość zebranych worków:
Ilość uczestników:
ponad 40 osób

Ponad 40 osób wyruszyło z nami w niedzielę, 24 kwietnia na pierwszą wycieczkę w ramach wiosennej edycji akcji „Dbam o Sądeckie 2022”.

Na dobry początek pokonaliśmy jedenastokilometrową trasę z Centrum Sportów Zimowych w Ptaszkowej na Jaworze (882 m n.p.m.). W sumie zebraliśmy 16 worków śmieci.

Niebieski szlak z Ptaszkowej jest bardzo często wybierany przez turystów, którzy chcą zdobyć Jaworze i podziwiać piękne widoki z wieży widokowej znajdującej się na szczycie. Niestety wielu nieodpowiedzialnych piechurów pozostawia po sobie nieprzyjemne pamiątki na trasie w postaci:

• aluminiowych puszek (rozkładają się od 150 do 200 lat),
  • szklanych butelek (optymiści twierdzą, że szkło rozkłada się 4000 lat),
  • plastikowych opakowań (rozkładają się od 100 do 1000 lat),
  • papierków po jedzeniu (rozkładają się kilka miesięcy).

Śmieci, które zauważyliśmy, zebraliśmy i z dumą możemy powiedzieć, że na szlaku jest trochę czyściej. To co przeraża, to fakt, że niektóre butelki były skrzętnie ukryte pod korzeniami ściętych drzew. Wszystkie worki z odpadami odstawiliśmy do miejsca, z którego zostały zabrane przez pracowników Urzędu Gminy Grybów. Dziękujemy za pomoc.

Dziękujemy również za gościnę Centrum Sportów Zimowych w Ptaszkowej. Po ciężkiej pracy i podziwianiu panoramy Beskidu Sądeckie i Niskiego, ze szczytu Jaworza, mogliśmy później odpocząć przy grillowisku ośrodka. Tradycyjnie naszym przewodnikiem była Zuzanna Długosz, czyli Baba z gór – dziękujemy.

Uczestnikom naszej wycieczki, nie zabrakło oczywiście wody na trasie, ponieważ partnerem całej akcji jest Kryniczanka – dziękujemy.

Ośrodek Narciarski Słotwiny Arena postanowił natomiast docenić najmłodszych uczestników dzisiejszej wycieczki i dzieciaki otrzymały darmowe wejściówki na Wieżę widokową w Krynicy-Zdrój — dziękujemy. Tradycyjnie wpiera nas również Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu, bo zadanie realizowane jest w ramach konkursu „Kocham Sądeckie” przy wsparciu finansowym Powiatu Nowosądeckiego.

Opis szlaku

Akcja „Dbam o Sądeckie” wystartowała w kwietniu 2021 roku. W pierwszej kolejności wysprzątaliśmy niebieski szlak z Boguszy na Jaworze (882 m n.p.m.). W tym roku wracamy na ten szczyt i niebieski szlak, ale tym razem naszą wędrówkę rozpoczniemy w Ptaszkowej.

Na Jaworze wiedzie kilka szlaków i szczyt cieszy się sporą popularnością wśród turystów. Na górę przyciągają piękne widoki, jakie rozpościerają się z wieży widokowej. Patrząc na południe, możemy zobaczyć całe pasmo Jaworzyny Krynickiej, a przy dobrej pogodzie dostrzeżemy też szczyty pasma Radziejowej oraz Tatr. Patrząc na północ, naszym oczom ukaże się rozległa panorama Pogórza Rożnowskiego i Ciężkowickiego. Spoglądając na wschód, zobaczymy natomiast pozostałą część „krainy łagodności”, czyli Beskid Niski.

Fundacja Nowe Kierunki, jako organizator akcji „Dbam o Sądeckie” zastrzega, że w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, termin wyprawy może ulec zmianie. Dzięki wsparciu Powiatu Nowosądeckiego zapewnimy worki na śmieci, rękawiczki i wyżywienie przy grillu. Prosimy o zabranie świetnego humoru, dobrych butów i odpowiedniego stroju. Podczas wyprawy każdy z uczestników odpowiada za własne bezpieczeństwo i zgadza się na publikowanie wizerunku w mediach społecznościowych.