Rezerwat Cisy w Mogilnie

09.05.2022
Ilość zebranych worków:
Ilość uczestników:

Liczy sobie około 560 lat i rośnie w Mogilnie koło Nowego Sącza. W niedzielę, 15 maja w ramach akcji „Dbam o Sądeckie” odwodziliśmy  jedno z najstarszych drzew na Sądecczyźnie, czyli cisa pospolitego o imieniu Bartek. Pokonaliśmy i posprzątaliśmy także pięciokilometrową ścieżkę przyrodniczą na zboczu Jodłowej Góry (715 m n.p.m.). Zebraliśmy 14 worków śmieci plus dwie opony!

Trasa była krótka, ale dość wymagająca, ponieważ podejście na szczyt jest strome. Ten trud wynagrodziły nam piękne widoki na Nowy Sącz oraz Beskid Sądecki, Niski i Wyspowy, jakie rozciągają się z Jodłowej Góry. W samym rezerwacie mogliśmy podziwiać kilkaset cisów. Śmieci również nie brakowało. Odpadami wypełniliśmy 14 worków, a także znaleźliśmy dwie opony. Dzięki współpracy z Nadleśnictwem Stary Sącz wszystkie śmieci znajdą się w odpowiednim miejscu.

Naszym przewodnikiem była Zuzanna Długosz, czyli Baba z gór. Na trasie zdradziła nam wiele ciekawostek na temat cisów:

• cisy nie są zbyt wysokie, ale są za to długowieczne i mogą rosnąć tysiąc lat, a nawet i dłużej,
  • to także pierwszy gatunek roślinny, który został objęty ochroną w Polsce i stało się to już za panowania króla Władysława Jagiełły,
  • Cis był kiedyś drzewem bardzo cennym. Jego właściwości wykorzystywano w medycynie, budownictwie, czy w produkcji broni.

Wycieczkę zakończyliśmy tradycyjnym ogniskiem. Były również prezenty dla wszystkich uczestników od władz Gminy Korzenna. Niespodzianki m.in. vouchery na niedawno otwarty basen w Korzennej wręczył osobiście Wójt Leszek Skowron. Dziękujemy

Uczestnikom naszej wycieczki nie zabrakło oczywiście wody na trasie, ponieważ partnerem całej akcji jest Kryniczanka – Naturalna Woda Mineralna. Dziękujemy

Pobierz zdjęcia z akcji!

Fundacja Nowe Kierunki, jako organizator akcji „Dbam o Sądeckie” zastrzega, że w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, termin wyprawy może ulec zmianie. Dzięki wsparciu Powiatu Nowosądeckiego zapewnimy worki na śmieci, rękawiczki i wyżywienie przy grillu. Prosimy o zabranie świetnego humoru, dobrych butów i odpowiedniego stroju. Podczas wyprawy każdy z uczestników odpowiada za własne bezpieczeństwo i zgadza się na publikowanie wizerunku w mediach społecznościowych.